A ZF Lenksysteme Hungária Járműtechnikai Laboratórium átadásával kezdődött az év a Debreceni Egyetem Műszaki Karán, melynek oktatói és hallgatói élen járnak az autófejlesztésben, évek óta kiemelkedő eredményeket érnek el saját készítésű járműveikkel a hazai versenyeken. Úgy tűnik, erre az ipar is felfigyelt.
- Azt tapasztaljuk, hogy most az ipar keresi a kapcsolatot a karral, azok a piaci partnerekkel végzett együttműködések, pályázatok és fejlesztések, melyek a Műszaki Karhoz kötődnek, egyre szélesebb körben ismertté tették intézményünket. Az autógyárak fejlődésével az autóipari beszállítók száma is emelkedett az országban, nekik pedig érdekük építeni az egyetemi kapcsolatokat, hiszen akár egy általuk jelzett ipari problémára is tudunk közösen megoldást találni. Hallgatóink a Dunától keletre már minden műszaki profilú munkahelyen ott vannak, ez tovább erősíti a cégeket abban a meggyőződésben, hogy érdemes velünk keresni a kapcsolatot – a jó munkaerőre és szakemberekre ugyanis a továbbiakban is szükségük lesz – foglalta össze a trendfordulást Husi Géza, a kar dékánja.
A Műszaki Kar februárban rendezte meg első szakmaspecifikus állásbörzéjét, amelyen a Mercedes is képviseltette magát: a jövőben akár közös kutatásokban is együttműködhet a világcég a Műszaki Karral, sőt szakember-utánpótlás tekintetében is számít majd a debreceni műszaki fellegvárra.
A versenysikerek igazolják a komoly szakmai munkát: a hallgatók által épített, sűrített levegővel hajtott járművek a tavaszi versenyen első, második, harmadik és negyedik helyezést is szereztek, a speciális gyorsulási motor pedig a hazai és a cseh bajnokságot is vezeti, de az országos kombájnépítő versenyen is első helyet szereztek a debreceni műszakisok futurisztikus szerkezetükkel. Mindeközben felépült egy teljesen elektromos hajtású szemétszállító teherautó, nyáron akár már a forgalomban is láthatjuk azt a Toyotát, aminek a kasztnijában a karon tervezett elektromos motor dübörög. A tervek szerint augusztus 20-án pedig Debrecen ad otthont az alternatív hajtású autók országos versenyének, ahol rajthoz áll a Gerundium autó, aminek a végsebessége jelenleg 120km/h óra fölött van.
A Műszaki Kar a határokon túli együttműködések irányában is komoly lépést tett ebben a félévben: Hideki Hashimoto, a japán Chou Egyetem professzora, aki intelligens robotok fejlesztésével foglalkozik, május elején egyetemi laborjában látta vendégül a Műszaki Kar oktatóit, akik saját kutatásaikkal hozzájárulhatnak az épületek belső terében közlekedő és feladatokat elvégző robotok precíz működéséhez.
– A Műszaki Karon intelligens terek, épületek kutatását végezzük, ami rengeteg szenzor elhelyezését jelenti egy adott térben, helyiségben. Hashimoto professzor robotjait úgy tudjuk segíteni, hogy mi a robotokról levennénk az érzékelőket és azokat a feladat elvégzésére kijelölt szobába, helyiségbe telepítenénk, így a robotnak pusztán egy, a külső szenzorokból érkező információk vételére fenntartott kommunikációs csatornát kellene működtetni, ami nagyban segíti az energiagazdálkodását. Szakmailag is sokat tanultunk a japán látogatás során, egy olyan technológia ötletét is hazahoztuk, amit majd a Gerundium autó fejlesztésénél tudunk majd alkalmazni – mutatta be a nemzetközi együttműködést nagy vonalakban Husi Géza dékán.
Forrás: unideb.hu
Ajánlás:
Dr. Husi Géza dékán úrral készült riportunk a DEja vu Magazin legújabb számában olvasható.
http://www.alumni.unideb.hu/dejavu