A centrumok január elsejei megszűnése a Debreceni Egyetem köznevelési és szociális intézményeinek működésére is kihatott. Korábban a bölcsőde, az óvodák és az iskolák egy-egy centrum irányítása alá tartoztak. Ez sok problémát okozott, hiszen ahogyan a közmondás is tartja: „ahány ház, annyi szokás”.
- Az egyetem köznevelési intézményeinek az elmúlt években több „gazdája” volt, így sokfajta fenntartói szemlélet alakult ki. Január elsejétől megpróbáltuk ezt egységesíteni. A jogszabályokhoz igazodóan a fenntartói feladatokat, jogokat és kötelezettségeket áttekintve, megfogalmazva megkerestük az intézményvezetőket, hogy milyen előnyökkel jár az egységes ügyintézés. Szeretnénk a lehető legtöbb segítséget nyújtani a működésükhöz. Nagyon sok adminisztrációs feladat nyomasztja őket a nevelés, oktatás mellett. Éppen ezért arra törekedtünk a Rektori Hivatalban, hogy olyan szakembergárda intézze a feladatokat, akiknek ez a szívügyük és valóban hozzáértő módon tudják kezelni az iskolák, óvodák ügyeit – tájékoztatott Pósánné Rácz Annamária főtitkárhelyettes.
A Debreceni Egyetem két óvodát és egy bölcsődét tart fenn. A klinikák területén működő óvodának és bölcsődének elsősorban az intézményben dolgozók gyermekeinek elhelyezése a feladata, hiszen az egészségügyben sokan két-három műszakban végzik munkájukat.
- A hajdúböszörményi óvoda az óvodapedagógus-képzés gyakorlóhelyeként is szolgál. Éppen ezért tudnak egy-egy problémára nagyon gyorsan és szakszerűen reagálni, akár a felsőfokú képzések szintjén is. Ide elsősorban a helyi gyerekek járnak, az intézmény jelenleg tíz csoporttal működik úgy, hogy a városban a Hajdúböszörményi Önkormányzat is tart fenn óvodákat – tette hozzá a főtitkárhelyettes.
A Debreceni Egyetem általános iskolái gyakorló intézményi minősítésük miatt, jóllehet állami fenntartású intézmények, mégsem kötelesek a körzetükbe tartozó gyerekeket fölvenni. Éppen ez indokolja, hogy az Arany János és a Kossuth Lajos Gyakorló Általános Iskolában sokkal hamarabb kezdődik a beiskolázás, hiszen, ha valaki ezekbe az intézményekbe nem nyer felvételt, akkor még lehetősége van másik iskolába jelentkezni. Az egyetem két gyakorló általános iskoláját a város legjobb intézményei között tartják számon.
- Mivel az általános iskolásoknak nincs felvételi vizsga a kiválasztáskor az elsődleges szempont, hogy a testvérek egy helyre járjanak. Azt gondolom, ez egy család mindennapi életének megszervezésében nagy könnyebbséget jelent. Ezen túl, amennyiben lehetőség van rá, az egyetemi dolgozók gyerekeinek is igyekeznek az iskolák helyet biztosítani. A „Kiskossuthban” ötödik osztálytól a tanulóknak lehetőségük van az érdeklődési körüknek és képességeiknek megfelelően különböző tagozatok közül választani. Ez lehet matematika, informatika, vagy két idegen nyelv tanulását biztosító tagozat, az „Aranyos” diákoknak sajátos – művészeti, matematika, idegen nyelvi – profilú csoportok nyújtanak lehetőséget képességeik kibontakoztatására.
A két általános iskola kiválóan felkészíti a gyerekeket a továbbtanulásra. Ez a két intézmény komoly bázisa az egyetem középfokú oktatási intézményeinek is.
- Tapasztalataink szerint a két általános iskolából sokan folytatják tanulmányaikat az egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumában. A tagozatok széles spektrumának és a gimnázium eddigi eredményeinek hatására itt minden évben nagy a túljelentkezés, és kiváló képességű gyerekek versengenek a bejutásért. A gimnázium a reál és humán orientációjú hat évfolyamos és a műszaki, jogi-kommunikációs, gazdasági, egészségügyi négy évfolyamos képzései mellett öt évfolyamos, ún. nyelvi előkészítő – tehetséggondozó tagozaton is oktatja a tanulókat. Az iskola jó hírét mi sem bizonyítja jobban, hogy a vidéki gimnáziumok és szakközépiskolák rangsorában a hatodik, az országos rangsorban a 15. helyen szerepel. Az egyetem Balásházy János Gyakorló Szakközépiskolája, Gimnáziuma és Kollégiuma nevéből adódóan is mezőgazdasági, közgazdasági és élelmiszeripari osztályokban folytat nevelő-oktató munkát, de gimnáziumi képzés keretében itt tanulhatnak a Debreceni Labdarúgó Akadémia sportolói is. A mezőgazdasági, közgazdasági tanulmányokat folytatóknak az egyetem agrár- és közgazdaságtudományi képzései jelenthetnek kiváló lehetőséget a továbbtanulásra – mondta Pósánné Rácz Annamária.
Összességében a Debreceni Egyetem valamennyi köznevelési intézményére elmondható, hogy a folyamatos fejlesztések és képzések színterei. A pedagógusok első kézből kapják meg a továbbképzésükhöz, szakmai kiteljesedésükhöz szükséges támogatást, de ők maguk is számos ponton kapcsolódnak a pedagógusképzéshez, például a módszertan oktatásával. Az egyetem és a gyakorló intézményei között nagyon jó a szakmai együttműködés. A pedagógusok munkája, mivel a tanulókon kívül rendszeres látogatóik is vannak az óráiknak a tanárjelöltek és a kollégák személyében, ezekben az intézményekben sokkal inkább szem előtt van, mint máshol. Talán ez az egyik szempont, ami a gyerekek és szüleik figyelmét ezekre az intézményekre irányítja.
Forrás: unideb.hu